مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

موضوعات

نقش تعیین کننده مرجعیت در سرنوشت آینده عراق

نقش تعیین کننده مرجعیت در سرنوشت آینده عراق

دخالت به موقع مرجعیت دینی عراق برای نجات این کشور از یک فاجعه بزرگ طی 10 سالی که از سرنگونی رژیم بعثی صدام می گذرد، از نقش تعیین کننده و تاثیرگذار مرجعیت در حفظ وحدت و انسجام ملی و همبستگی مردم عراق در کنار ارتش و نیروهای مسلح برای سرکوب تروریستهای تکفیری و بعثی صدامی حکایت می کند، مرجعیتی که در برهه های مختلف و خطرناکی که پس از سرنگونی صدام، عراقیها شاهد بودند، نقش بسزایی در حفظ وحدت و همبستگی ملی عراقیها و جلوگیری از تحقق رویاهای دشمنان ملت عراق در شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی داشته است.

نقش مرجعیت عالی دینی به حدی تعیین کننده و مهم است که دعوت آن از عراقیها برای دفاع از کشور سبب افزایش روحیه نیروهای ارتش و پلیس عراق در مبارزه با تروریستها شده است.

نوری المالکی نخست وزیر عراق با ارج نهادن به نقش بسیار مهم مرجعیت عالی دینی و تقدیر از آن به سبب حمایت گسترده و صریح از عملیات نیروهای مسلح در مبارزه با تروریستهای تکفیری وبعثی های صدامی آن را نشان دهنده درک عمیق مرجعیت از خطر و توطئه شومی دانست که عراق را هدف قرارداده است.

در این زمینه لشگر واکنش سریع در ناحیه جلولاء از افزایش روحیه نیروهایش پس از فراخوان مرجعیت عالی دینی در دفاع از عراق خبر داده است.
یک منبع نظامی در الرمادی هم گفته است دعوت آیت الله سیستانی از مردم عراق به جهاد علیه تروریستها، سبب افزایش عزم و اراده سربازان ارتش و رقابت آنها برای شهادت در راه دفاع از میهن شده است.

این منبع گفت روحیه نیروهای مسلح پس از بیانیه مرجعیت عالی دینی به شدت افزایش یافته است و عزم و اراده سربازان ارتش را برای ایستادگی در مواضع خود در مقابل تروریستها دوچندان کرده است.

از سوی دیگر فراخوان مرجعیت برای دفاع از عراق در برابر تروریستها سبب هجوم هزاران نفر از قشرهای مختلف ملت عراق به مراکز داوطلبی برای مبارزه با داعش و همدستان این باند تروریستی شده است به طوری که برخی منابع تعداد داوطلبان پیوستن به ارتش را یک میلیون و 200 هزار نفر دانسته است.

هر چند هجمه گسترده تروریستهای تکفیری و بعثی های صدامی به برخی مناطق عراق و سیطره آنها بر موصل، هزینه های زیادی را بر دوش ملت عراق تحمیل کرده است، اما یک نتیجه مثبت این تحرکات جنگ طلبانه که از سوی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای پشتیبانی می شود، تقویت همبستگی ملی و وحدت قشرهای مختلف ملت اعم از شیعه و سنی به محوریت مرجعیت عالی دینی است و همین نقش مهم و حیاتی است که مرجعیت را به سوپاپ اطمینان ملت عراق تبدیل کرده است.

نوری المالکی نخست وزیر عراق وجود توطئه ای را که به اشغال موصل از سوی داعش منجر شد مورد تاکید قرار  می دهد، زیرا به گفته وی داعش در حد و اندازه ارتش عراق نیست و به همین سبب توطئه ای علیه عراق اجرا شده است مالکی در این حال تاکید کرد اکنون زمان مقابله با تروریستهاست و وقت انداختن مسئولیت به گردن این وآن نیست.

اجماع درباره حمایت از ارتش عراق در جنگ با تروریسم به استثنای تعداد اندکی از افرادی که همچنان بر بیگانگان و مداخله کنندگان در امورعراق تکیه می کنند، نشان می دهد که همه قشرها و طوایف ملت عراق اعم از شیعه و سنی به صراحت از عملیات ارتش عراق حمایت کرده اند و  حمایت صریح علمای اهل سنت و صدور فتوای جهاد از سوی آنها نیز نشان می دهد طرحهای دشمنان برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی در عراق کارساز نیست و ملت عراق با توجه به وجود مرجعیت هوشمند و بصیر در نجف اشرف و مراجع و علمای دلسوز اهل سنت در نهایت پیروزمندانه از بحرانی که حامیان گروههای تروریستی تکفیری پس از شکست در سوریه برایشان ایجاد کرده اند، بیرون خواهند آمد.

اما متاسفانه رافع الرفاعی از شخصیتهای تکفیری و وهابی که خود را مفتی الدیار العراقیه می نامد تروریستهای تکفیری را انقلابیون خوانده است.
به نظر می رسد حامیان گروههای تروریستی در سوریه پس از به بن بست خوردن طرحهایشان در این کشور، تروریستهای مزدور خود را روانه عراق کردند تا بلکه بتوانند شکستهای خود را در این کشور جبران کنند.

حازم الشمری استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد می گوید بحران امروز چه بسا کلیدی برای نزدیک شدن دیدگاهها و مواضع گروههای سیاسی برای حمایت از ارتش در نبرد با تروریستهای داعش باشد.

به اعتقاد وی، رژیم آل سعود در ناارامی های عراق دست دارند هدف آمریکا و عربستان ناامن کردن منطقه برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ است، عربستان با ارسال دلارهای نفتی به دنبال پیشبرد اهداف خود در عراق است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی