مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

موضوعات

جبهه‌ هایی که حزب‌الله لبنان با آن می‌جنگد

جبهه‌ هایی که حزب‌الله لبنان با آن می‌جنگد

«ناجی س. البستانی» نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی لبنان با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «هجوم به حزب الله.. از چهار جبهه» در پایگاه خبری «النشرة» با اشاره به جایگاه و محبوبیت حزب الله لبنان نزد افکار عمومی بعد از پایان جنگ علیه لبنان در نخستین سال‌های دهه 90 قرن گذشته، نوشت: با وجود این حقیقت، حزب الله در دوره حساس فعلی از چهار جبهه مورد هجوم قرار گرفته است.

http://www.abna.co/a/uploads/483/3/483315.png

نخستین جبهه‌ای که حزب الله را هدف قرار داده و طی چند روز و یا چند هفته آینده علیه این حزب فعال می‌شود؛ جبهه‌ای معنوی و به آغاز فعالیت‌های دادگاه ویژه ترور رفیق حریری باز می‌گردد. اگر کسی گمان می‌کند که نمی‌توان متهمی را در این زمینه توقیف و محاکمه کرد؛ ولی باید گفت که محاکمه غیابی برای تخریب چهره و ایجاد تنش کفایت می‌کند. رویکرد حزب الله در چشم پوشی رسانه‌ای فعالیت‌های دادگاه مذکور که آن را سیاسی و توطئه‌ای علیه خود می‌داند؛ زیاد به طول نخواهد انجامید و دیر یا زود حزب الله مجبور به واکنش به عملیات جنگ روانی علیه خودش خواهد شد.

دومین جبهه علیه حزب الله،‌ نظامی و در کشته شدن اعضای آن در تحولات سوریه نمود پیدا می‌کند. در آینده نیز نبردهای سخت‌تری مورد انتظار است.

سومین جبهه نبرد علیه حزب الله امنیتی است و در انفجارهای تروریستی که در مناطق تحت نفوذ این حزب صورت می‌گیرند؛ نمود پیدا می‌کند. این انفجارها همان طور که پیش از این نیز پیش بینی کرده بودیم؛ در برهه زمانی اخیر رو به شدت گذاشته است. انفجار منطقه «الهرمل» تنها دو هفته بعد از انفجار «بئر العبد» صورت گرفت. این روند نگران کننده است و خطر آن از تحولات عراق کمتر نیست.

و اما چهارمین جبهه نبرد علیه حزب الله را باید در درگیری‌های داخلی بین گروه‌های سیاسی لبنان جستجو کنیم.

این درگیری تنها درباره قدرت نیست؛ بلکه گزینه‌ها و تصمیم‌های ملی بزرگ را نیز در بر می‌گیرد. اگر این مقوله را درست بدانیم که حزب الله در گذشته تحت تاثیر حملات سیاسی داخلی قرار نگرفته و گزینه‌های مورد نظرش را چندین بار به پیش برده؛ باید بگوئیم که در سایه مشغول شدن حزب الله به حملات داخلی نمی‌تواند تمام قد به طرح و رسالت بزرگ منطقه‌ای خود بپردازد...شاید بتوان تلاش این حزب برای ورود به کابینه جامع و فراگیر در بیروت و آمادگی‌اش برای اعطای برخی امتیازات را بهترین دلیل نیاز حزب الله به آرام ساختن اوضاع داخلی لبنان دانست.

به طور خلاصه باید گفت که حزب الله همه ابزارهای لازم برای برخورد و تعامل با چهار جبهه نبرد یعنی جبهه‌های معنوی، نظامی،‌امنیتی و سیاسی را یکجا در اختیار دارد ولی این موضوع بدین معنی نیست که حزب الله لبنان در وضعیت مناسب و به دور از فشار به سر می‌برد. مشکل‌تر این اینکه افق پایان این جبهه‌ها در آینده نزدیک به چشم نمی‌خورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی