مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

مدافعان حرم

مدافعان حرم السیدة زینب س

موضوعات

زینبیه و غیرت مدافعان حرم

زینبیه و غیرت مدافعان حرم

از زمان آغاز بحران سوریه در 15 مارس 2011 و همزمان با آغاز درگیری های مسلحانه مردم و کشور سوریه شاهد ورود گروه های مسلح تروریستی از کشورهای مختلف منطقه به داخل این کشور بودند. از میان مهمترین گروه های تروریستی مسلحی که تحت عنوان «جهاد» و در واقع برای براندازی نظام در سوریه وارد این کشور شدند، می توان به گروه های « تکفیری وهابی» اشاره کرد که دارای پیوندهای عمیقی با «القاعده» بودند.

http://www.abna.co/a/uploads/436/0/436013.jpg

 از میان آنها می توان به دو گروه تروریستی جبهه النصره و گروه موسوم به دولت اسلامی شام و عراق (داعش) اشاره کرد که هر دو از شاخه های فعال سازمان تروریستی القاعده محسوب می شوند. ورود گروه های جهادی تکفیری به سوریه با ارتکاب جنایت های بی شماری توسط عناصر این گروه ها که از سراسر کشورهای جهان روی به سوریه آورده بودند، همراه شد.

 کشتار وحشیانه تعداد زیادی از مردم سوریه در مناطق مختلف این کشور ، غارت و چپاول دارایی ها و اموال مردم سوریه ، تخریب اموال عمومی، دولتی و خصوصی و ساختارهای زیر بنایی و شبکه های ارتباطی این کشور تنها نمونه هایی از رفتار این گروه ها در سالهای گذشته بوده است.

حدود هفت ماه پیش بود که اخباری در خصوص حمله این گروه ها به اماکن و زیارتگاه های مقدس شیعیان در سوریه منتشر شد که با واکنش های تند و شدید بسیاری از کشورهای جهان مواجه گردید، حمله به مزار «حجر بن عدی»، صحابه امام علی(ع) در اردیبهشت ماه جاری و نبش قبر این صحابه جلیل القدر ، تعدی به بارگاه «حضرت سکینه»(س) و تلاش برای تخریب و منهدم کردن این بارگاه و همچنین تلاش برای حمله به بارگاه مطهر «حضرت زینب»(س)، کم کم نگرانی هایی را میان شیعیان جهان بر انگیخت.

سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان سه شنبه دهم اردیبهشت ماه ، در بخشی از سخنرانی تفصیلی و چند وجهی خود به تهدید جدی که متوجه حرم حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ است اشاره کرده و از جوانا ن غیور شیعه می خواهد مانع سقوط این بارگاه مقدس در حومه دمشق شوند.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: «افرادی هستند که از این مرقد دفاع می کنند و برای دفاع از آن حاضر به شهادت هستند؛ آنان از فتنه جلوگیری می‌کنند. جلوگیری از سیطره گروه‌های مسلح بر مرقد حضرت زینب (سلام الله علیها) و منع تکفیری‌ها از تخریب این مرقد واجب است».

جوانان عراق پیشگام تاسیس سپاه بین المللی مدافعان حرم

درحالی که خطر تعرض به حرم حضرت زینب کبری(س) به شکل یک هشدار جدی برای شیعیان درآمده بود، گروهای عراقی با درک و به منظور پیشگیری از این فاجعه با اعزام نیروهای مردمی به سوریه و تجمیع قوا با عراقی های مجاور حرم حضرت زینب درحال دفع حملات گروه‌های تکفیری به حرم حضرت سکینه وحرم حضرت زینب سلام الله علیها هستند. رسانه های خبری از ثبت نام جوانان شیعه عراقی این روزها فارغ ازگرایش سیاسی شان برای عزیمت به سوریه و پیوستن به گروههای محافظ حرم حضرت زینب(س) خبر می‌دهند.

خبر گزاری رویترز در این رابطه می نویسد رزمندگان شیعی لبنانی و عراقی به شیعیان سوریه ملحق شده اند تا از حرم حضرت زینب در جنوب دمشق در مقابل حملات شورشیان دفاع کنند. این گزارش مدعی شد، این شیعیان در یک تیپ تحت عنوان «تیپ اباالفضل» که چند ماه قبل ایجاد شده، گردهم آمده و عمدتا در اطراف حرم حضرت زینب فعالیت دارند. بنا بر این گزارش این رزمندگان فقط به یک دلیل اینجا حضور دارند و آن دفاع از حرم حضرت زینب است و به طور مستقل از نیروهای بشار اسد عمل می کنند.

پایگاه خبری «المراقب العراقی» هم درباره اعزام داوطلبانه جوانان عراقی به محله «سیده زینب» پس از فاجعه تخریب حرم صحابه پیامبر طی گزارشی می نویسد: «حسن الساعدی» یکی از این جوانان داوطلبی است که از «المحاویل» عراق برای پیوستن به تیپ اباالفضل العباس به یکی از شاخه های عصائب اهل الحق پیوسته است. همچنین «علی حسین» مجاهد دیگری از «دیوانیه» عراق است که عازم ریف دمشق است و شهدای زیادی از هموطنانش را می شناسد که در این منطقه در دفاع از مقدساتشان به خاک افتاده اند. «عصام الیاسری» نیز جوان عراقی دیگری است که در تأیید سخنان همرزمش به مراسم عزاداری پرشماری اشاره می کند که در بابل، نجف و دیوانیه در تکریم شهدای عراقی دفاع ازحرم حضرت زینب بر پا شده و او شاهد برگزاری آن بوده است.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود به شور ثبت نام جوانان در پایتخت عراق برای اعزام به سوریه می نویسد:«خبرفاجعه نبش قبرحجر بن عدی درحالی منتشر شد که تنها یکی از فرم های ثبت نام اعزام به سوریه درشهر بغداد شامل پانصد داوطلب می شد که انگیزه خود برای این کار را دفاع ازحرم حضرت زینب (سلام الله علیها) اعلام کرده بودند».

مثلث رزمی چریک های عراقی

مدافعان حرم در قالب تیپ اباالفضل العباس(ع) که هسته اصلی آن را نیروهای داوطلب عراق تشکیل می دهند برای دفاع از اماکن مقدس شیعه ساماندهی شده اند. برخی رسانه ها مدعی اند، که پایه گذار و تشکیل دهنده تیپ اباالفضل العباس(ع) نیروهایی موسوم به «گردان های حزب الله» در عراق هستند که رهبری آن را فردی به نام «ابو مهدی المهندس» برعهده دارد ، با این حال آن گونه که از گزارش های منتشر شده در رسانه های مجازی می توان فهمید اکثر رزمندگان این تیپ از اتباع عراقی هستند که ساکن ریف دمشق در جنوب هستند.

 افرادی که در سال 2006 پس از خشونت های طایفه ای و مذهبی مهاجرت کرده و راهی سوریه شده اند تا در این کشور اقامت کنند، البته در کنار این افراد رزمندگانی از سوریه، لبنان، ایران و پاکستان نیز حضور دارند. با این حال برخی منابع در این خصوص اظهار می کنند که سه گروه عراقی با انتشار اطلاعیه ها و فرم های ثبت نام اقدام به عضو گیری در تیپ اباالفضل العباس(ع) کرده اند که گروه «الیوم الموعود» (روز موعود) وابسته به «جریان صدر» به رهبری «مقتدى الصدر» و گروه «عصائب أهل الحق» (گروه های اهل حق) به رهبری «شیخ قیس الخزعلی» وابسته به «جیش المهدی» (سپاه المهدی) یکی از روحانیون عراقی جدا شده از این سپاه و ائتلاف کننده با دولت «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق و گروه «کتائب حزب الله» (گردان های حزب الله) را در برمی گیرد که تشکیل دهنده «جیش المختار» (سپاه برگزیده) به رهبری یک روحانی شیعی به نام «واثق البطاط» است.

همکاری اهل سنت در دفاع از حرم حضرت زینب (س)

البته دفاع از بارگاه مقدس دختر امیرالمومنین منحصر به شیعیان نیست قیس خزعلی دبیر کل جنبش «اهل الحق» عراق پیشتر در گفت وگو با پایگاه خبری «سومریه نیوز» تصریح کرده است: مبارزان شیعه عراق که اعضای جنبش اهل الحق هم میان آنان هستند، در سوریه برای حمایت از مرقد حضرت زینب مبارزه می کنند و مبارزان عراقی اهل تسنن نیز با آنها همکاری دارند که تاکنون هفت نفر از آنان به هنگام دفاع از مرقد به شهادت رسیده اند. دبیرکل جنبش اهل‌الحق عراق از مسلمانان خواست برای مقابله با تکرار فجایعی چون تخریب مرقد حجر بن عدی صحابی بزرگ پیامبر (ص) و برای دوری از فتنه طائفه ای و مذهبی در منطقه، با یکدیگر متحد شوند.

تلاش برای جلوگیری از فتنه قومی مذهبی

فیلم منتشره از تیپ اباالفضل العباس(ع) در سایت های مختلف اینترنتی افرادی را نشان می دهند که با پوشاندن چهره های خود بیانیه تاسیس و شکل گیری این گردان را با هدف «حمایت و محافظت از بارگاه حضرت «زینب»(س) از تروریست های وابسته به گروه «ارتش آزاد سوریه» و گروه تکفیری جهادی «جبهه النصره» قرائت می کنند. در حالی که در این فیلم نیز تصاویری از آیت الله «محمد صادق صدر»، مرجع فقید دینی عراق مشاهده می شود.

آیت الله الشیخ قاسم الطائی که خود را تنها مرجع تقلیدی می داند که از حرم حضرت زینب از تشکیل تیپ اباالفضل العباس دفاع کرده برای بازدید از عملکرد این تیپ به سوریه سفر کرده و در مورد منشاء تشکیل این تیپ به نجف نیوز گفت:«این تیپ پس از لبیک جوانان شیعی تشکیل شد که پیام بزرگان مبنی بر لزوم تشکیل یک گردان نظامی مدافع مقدسات شیعه را به گوش جان خریدند و با تاسیس آن درمقابل تکفیری های اعزامی با پول شیوخ وهابی در سوریه مقابله کردند. در واقع دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیه یک راهبرد برای جلوگیری از آغاز یک جنگ بزرگ قومی مذهبی درمنطقه است که وهابی ها به سرکردگی آمریکا قصد دارند با تعرض به اماکن مقدس وجریحه دارساختن احساسات شیعیان به راه بیندازند. آیت الله الشیخ قاسم الطائی می افزاید ما خواهان تکرار تراژدی جنگ قومی جاری عراق در سوریه نیستیم، ما شاهد هدف قرار گرفتن درد آور عتبات مقدسه در عراق برای برافروختن نزاع مذهبی در کشورمان بوده ایم و با همین درک و فهم و انگیزه که امنیت سوریه امنیت عراق است به تشکیل این تیپ مبادرت ورزیدیم. راهبرد ما در چارچوب دفاع از حرم است و به نزاع میان ارتش و تکفیری ها تسری نمی یابد وبنابراین تیپ اباالفضل العباس صرفا از حرم حضرت زینب دفاع می کند.

"تا نفس داریم از حریم حضرت زینب دفاع خواهیم کرد"

این فقیه عراقی علی رغم اخبار منتشر شده مبنی بر عملکرد مخفیانه تیپ اباالفضل العباس می گوید: من به چند دلیل به سوریه سفر کردم ، اول برای نشان دادن و علنی کردن موضع خودم (نسبت به تیپ اباالفضل العباس) دوم برای بالا بردن روحیه مردانی که در دفاع از مقدسات وظیفه سنگینی را برعهده گرفته اند و این که بدانند عدم ترک این وظیفه چه ضربه سختی به تکفیری ها خواهد زد و سوم این که می خواهم به روشنی این پیام را منتقل کنم که آنان آموزه ها و مقدسات ما را هدف قرار داده اند که ما هرگز نمی توانیم آن را قبول کنیم و تا نفس داریم از حریم حضرت زینب دفاع خواهیم کرد و دیگر اینکه با قهرمانان تیپ اباالفضل العباس ملاقات کنم وضرورت ولزوم بالا بردن وحدت در عملیات دفاعی را به آنان تاکید کنم و به تجمیع تلاش های صورت گرفته در این زمینه بپردازم.

 آیت الله الشیخ قاسم الطائی در ادامه به نجف نیوز می گوید: مهم ترین مسئله موکد درباره تیپ اباالفضل العباس این است که این مدافعان گرایش سیاسی به هیچ یک از طرفین مناقشه در سوریه ندارند و صرفا به دفاع از حرم حضرت زینب می پردازند.

 وی درپایان می گوید: اکنون بسیاری از جوانان متدین سوری با مشاهده این تیپ و انگیزه تشکیلش برای دفاع از مقدسات به آن پیوسته اند.»با این حال تاکنون مراجع بزرگ و عظام شیعی در نجف اشرف درباره اخباری که در خصوص تیپ اباالفضل العباس(ع) منتشر شده سکوت اختیار کرده و واکنشی نشان نداده اند، اما برخی از خطیبان از جمله نمایندگان آیت الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالی شیعیان عراق در خطبه های دینی و مذهبی خود بر اهمیت دفاع از بارگاه مطهر «حضرت زینب»(س) سخن گفته و خواستار مقابله با تلاش های جهادی تکفیری در سوریه برای منهدم کردن این بارگاه مطهر پیش از تخریب و انهدام بارگاه امامین عسکریین در سامرا شده اند که منجر به وقوع جنگ طایفه ای مذهبی در عراق طی سال های 2005 تا 2008 میلادی شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی